Uspešna izvedba CEE Animation Workshop

/
CEE Animation Workshop uspešno zaključen s podpisom strateškega Ljubljanskega sporazuma (Ljubljana Accord) za oblikovanje skupnega trga animiranega filma v Srednji in Vzhodni Evropi!

Med 2. in 6. decembrom se je v Ljubljani povezalo 24 neodvisnih producentov animiranega filma iz 16 držav Srednje in Vzhodne Evrope. CEE Animation Workshop je bila enkratna pobuda za usposabljanje in mreženje, ki je nastala v sodelovanju MEDIA pisarn Centrov Ustvarjalne Evrope iz Albanije, Bosne in Hercegovine, Bolgarije, Češke, Črne gore, Gruzije, Hrvaške, Estonije, Latvije, Litve, Madžarske, Makedonije, Moldavije, Poljske, Romunije, Srbije, Slovaške, Slovenije in Ukrajine ter platforme za dostop do trgov Visegrad Animation Forum (VAF). Lokalni soorganizatorji so bili Društvo slovenskega animiranega filma – DSAF in Motovila v sodelovanju z mednarodnim festivalom animiranega filma Animateka.

Dejstvo, da je pobudo podprlo 19 partnerskih MEDIA pisarn iz vse regije, zrcali zavedanje, da so prav neodvisni producenti ključni za razvoj kakovostnega animiranega filma v vseh državah regije, ki si delijo tako zgodovinske kot tudi ustvarjalne in produkcijske pogoje in pristope. Ljubljansko srečanje je tako prvič omogočilo skupni razmislek o širši regiji kot enotnem trgu animiranega filma. To je še bolj pomembno v času, ko Evropska komisija promovira EU Animation Plan na ravni Evrope.

Udeleženci so se v Ljubljani zbrali z namenom mreženja, izmenjave izkušenj, predstavitve projektov, v prvi vrsti pa zaradi nadgrajevanja veščin na področjih, kot so mednarodne koprodukcije, financiranje, pravna vprašanja, trženje, prodaja, sodelovanje z izdajatelji televizijskih programov in digitalna distribucija. Strukturo srečanja je v sodelovanju z ekipo VAF (Juraj Krasnohorsky in Matija Šturm) in Centrov Ustvarjalne Evrope (Pavlina Kalandrova in Sabina Briški Karlić) zasnovala priznana strokovnjakinja za koprodukcije Linda Beath (Ideal Fiilmworks, IT) – glej program.

Med tutorji usposabljanja, ki so zagotovili informacije o najnovejših trendih na navedenih področjih, so bili vidni predstavniki evropske avdiovizualne industrije: vodilni marketinški ekspert Mathias Noschis (Alphapanda, UK/DE/PL), britanski strokovnjak za mednarodno prodajo Richard Rowe (DHX Media), irski producentki Moe Honan (Moetion Films) in Siún Ní Raghallaigh (Ardmore Studios), predstavniki javnih televizij iz Hrvaške, Poljske in Slovenije (Krešimir Zubčić – HRT, Maciej Chmiel – PTV, Martina Peštaj – RTVS) in Ferenc Varsanyi, predstavnik sklada Media Council of Hungary. Nadnacionalne podpore za animirani žanr sta predstavili Sabine Minniti, vodja sektorja TV prikazovanja, občinstev in inovacij pri enoti za podprogram MEDIA na EACEA in projektna vodja sklada Eurimages, Iris Cadoux.

Usposabljanje pa so spremljali tudi eksperti Jožko Rutar ter Anna Vásová in Michal Podhradský (VAF) in predstavniki za podprogram MEDIA Centrov Ustvarjalne Evrope na Češkem (Pavlína Kalandrová), Hrvaškem (Martina Petrović), v Makedoniji (Vladimir Stojcevski), na Madžarskem (Ádám Paszternák), Poljskem (Małgorzata Kiełkiewicz), Slovaškem (Vladimír Štric) ter v Srbiji (Una Domazetoski).

Srečanje se je zaključilo z razpravo „Oblikovanje konkurenčnega srednje- in vzhodnoevropskega trga“, ki je bil podlaga za osnutek strateškega dokumenta pod nalsovom Ljubljanski sporazum (The Ljubljana Accord). Dokument, razdeljen v osem poglavij (npr. nacionalni in regionalni skladi, lokalni prikazovalci, usposabljanje, digitalne platforme idr.) na sedmih straneh konkretnih predlogov in strategij identificira potenciale skupnega trga in odločevalcem ponuja osnove za hitrejšo in usklajeno krepitev regije kot enotnega področja animiranega filma: „Dokument, ki so ga soustvarili udeleženci srečanja, je dokaz, da obstaja vizija in volja skupnega regionalnega delovanja pod znamko CEE Animation“ je o Ljubljana Accord povedal slovaški producent in soorganizator srečanja Juraj Krasnohorsky.

Ena izmed mentoric, Siun Ní Raghallaigh, se strinja: „Sodelovanje in izmenjava izkušenj so mi bili v poseben užitek, saj so talenti in potencial več kot očitni“.

Dogodek so pospremili tudi štirje pomembni spletni avdiovizualni mediji. Poleg izčrpnega članka na Film New Europe posebej izpostavljamo tudi članek priznanega medija The Hollywood Reporter, za katerega je strokovnjak Mathias Noschis izjavil: „Ta delavnica utira pot nečemu, kar je v evropski filmski industriji in zlasti v sektorju animiranega filma zelo potrebno“.

Makedonski udeleženec Goce Cvetanovski (Lynx Studio) je za Cineuropo poudaril, da je bila zanj delavnica izjemno koristna ter upa, da se bo v podobni formi zgodila tudi v prihodnje. Litovska producentka Agnė Adomėnė (Art Shot) je v pogovoru za evropski animacijski portal Zippy Frames poudarila: „V Ljubljani smo vsi govorili isti jezik, kar je zelo pomembno in spodbudno. Zame osebno je čas tega dogodka bil idealen, saj je animacija v Litvi mlada in počasi rastoča industrija“. Agnė je bila ena izmed mnogih udeležencev, ki so svoj obisk Ljubljane po zaključeni CEE Animation delavnici podaljšali kot gostje festivala Animateka, saj je v tekmovalnem programu predstavila kratki animirani film „Po smrti, pred peklom“ v režiji vidnejšega litovskega marketinška strokovnjaka Tomas Ramanauskasa, ki je septembra že obiskal Slovenijo kot navdihujoči predavatelj Motovilinega Idejnega laboratorija!

Srečanje CEE Animation se je deloma prepletalo z industrijsko platformo Animateka PRO, v okviru katere je pod ekskluzivnim partnerstvom z VAF in v sodelovanju z Motovilo (CED Slovenija) prvič potekal tudi pitching šestih animiranih projektov iz držav nekdanje Jugoslavije. Zmagovalni srbski projekt “Lights and Shadows” (r. Rastko Ćirić, p. Iva Ćirić, Milan Stojanović – SENSE produkcija) je neposredno uvrščen v konkurenco koprodukcijskega dogodka VAF 2018, ki bo maja naslednje leto potekal v češkem Trebonu, medtem ko je slovenskih projekt “Liliana” Milanke Fabjančič v produkciji Kolje Saksida iz Zavoda ZVVIKS prejel posebno omembo mednarodne žirije. Sicer pa so vsa predavanja Animateke PRO dostopna tukaj.

Avtorja fotografij: Katja Goljat in Andrej Firm.